چرا آزمون آزمایشی؟

شما با شرکت در یک آزمون آزمایشی هم روند مطالعاتی بهتر و منسجم تری پیدا خواهید کرد، هم با سایر رقبای خود از سراسر کشور مورد سنجش و ارزیابی قرار خواهید گرفت. مطمئن باشید شرکت در آزمون آزمایشی دست آوردهای بسیار خوبی برای شما در ادامه مسیر مطالعاتی‌تان به همراه خواهد داشت.

برای اینکه آزمون استاندارد را شناخت،لازم است یک معیار قرار داد.و آن معیار هم تنها و تنها یک چیز است:کنکور سراسری رسمی.
یعنی اگر می خواهیم آزمون آزمایشی استاندارد را بشناسیم آن را با کنکور سراسری مقایسه کنیم؛از دو جنبه:
سوالات،
شرایط.

یعنی سوالات آزمون آزمایشی هرچقدر جدی تر و نزدیکتر به سوالات کنکور سراسری باشد،سطح کیفی بهتری دارد و بالعکس.سوال جدی نه به معنای سوال سخت و دشوار است،بلکه سوال همرنگ و بوی کنکور،طراحی حرفه ای و اصولی که بتواند جنبه ای از مطلب بودجه بندی آزمون را نشان دهد.

در چندسال اخیر با ورود موسسات مختلف در حوزه برگزاری آزمون های آزمایشی، رقابت بین موسسات بیشتر و سردرگمی داوطلبان هم بیشتر شده،؛

آزمون آزمایشی کدوم موسسه شرکت کنم؟ |معرفی ویژگی های آزمون های آزمایشی

برای انتخاب بهترین آزمون باید اول موسسات مختلف را بشناسیم.

 

آزمون آزمایشی کدوم موسسه شرکت کنم؟ |معرفی ویژگی های آزمون های آزمایشی 

حالاباهم ببینیم هر کدام از آزمون های آزمایشی موسسات چه ویژگی هایی دارند:

ویژگی آزمون‌ آزمایشی کانون

موسسه کانون قلم چی از قدیمی ترین و اولین ها در حوزه آزمون آزمایشی است. نام کنکور و قلم چی دیگر به هم گره خورده و گویی دو عضو جدا نشدنی هستند.

  • بررسی سطح سوالات آزمون کانون

همهٔ شما عزیزان برای اینکه موفقیت بزرگی در کنکور به دست آورید باید تمام انرژی خود را صرف اصل مطلب کرده و از حاشیه روی دوری کنید. از این جهت این موضوع که سوالات آزمون‌های آزمایشی شما هم جهت با کنکور هست یا نیست برای شما بسیار اهمیت دارد. سوالات آزمون‌های قلم چی هر ساله به سمتی می‌رود که بیشتر دارای ایده‌های نو داشته باشد و بتواند از تمامی جهات داوطلب را مورد سنجش قرار دهد به همین دلیل تقریبا شاهد سوالات با کیفیتی از این موسسه هستیم ولی کماکان آن طور که باید و شاید در سطح کنکورهای سراسری سوال طرح نمی‌شود و ما شاهد سوالات با درجه دشواری سخت تری نسبت به کنکور در این آزمون‌ها هستیم! می توان گفت طراحان در طرح سوال سلیقه ای عمل می کنند.

توجیهی که در این مورد می‌شود این است که ما با بررسی سوالات سخت تر به راحتی از پس سوالات کنکور بر میاییم! توجیهی که البته می‌تواند نتیجه عکس برای بعضی از کنکوری‌ها داشته باشد. با شرکت در این آزمون سوالات چندان آسانی در انتظارتان نخواهد بود. معمولا به صورت متناوب در آزمون‌های کانون چندین درس دشوار تر از باقی دروس هستند. این موضوع می‌تواند برای کسانی که به دنبال نقاط ضعف خود می‌گردند مزیت محسوب شود و برای کسانی که سختی سوالات اعتماد به نفسشان را می‌گیرد یک عیب!

  • جامعه آماری

در بین آزمون‌های آزمایشی مختلف، آزمون‌های قلم چی بیش‌ترین جامعه آماری را دارند که بیشتر به دلیل قدیمی بودن موسسه است. جامعه آماری فوق‌العاده بالای کانون به شما این امکان را می‌دهد که خودتان را در میان رقبای بیشتری (چه قوی و چه ضعیف)  بسنجید؛ اما این نکته را فراموش نکنید که داشتن جامعه آماری بالا نباید تنها دلیل شما برای انتخاب یک آزمون آزمایشی باشد.

  • برنامه آزمون‌ها

آزمون‌های قلم چی در فاصله دو هفته ای در روزهای جمعه به صورت هماهنگ در کل کشور برگزار می‌شود. این فاصله دو هفته ای جنبه آموزشی و یادگیری را در روند مطالعاتی شما افزایش می‌دهد که از ویژگی‌های خوب این برنامه است. معیار خیلی از کنکوری‌ها برای شرکت در یک آزمون آزمایشی برنامه راهبردی است. برنامه قلم چی با توجه به فاصله دو هفته ای آن بیشتر مورد توجه بوده و حتی عزیزانی که در آزمون آزمایشی سایر موسسات شرکت می‌کنند به بهتر بودن برنامه آزمون‌های قلم چی تاکید دارند.

وجود برنامه زوج درس و هم چنین پنجره بازهایی که در برنامه آمون‌های قلم چی وجود دارد این امکان را به داوطلب می‌دهد که دروس را بارها و بارها مرور کند. چندین ایستگاه جبرانی برای کسانی که از برنامه عقب مانده‌اند در برنامه راهبردی در نظر گرفته شده است. البته که هیچ برنامه ای بدون نقص نیست ولی برنامه راهبردی کانون کم نقص ترین برنامه‌ای است که در بین آزمون‌های آزمایشی می‌توان پیدا کرد. موسسسه قلم چی در برنامه خود سه آزمون هماهنگ و مطابق با بودجه بندی کنکور سراسری به عنوان آزمون‌های جامع برگزار می‌کند.

  • کارنامه

کارنامه‌های آزمون‌های قلم چی بعد از ظهر آزمون بر روی سایت قرار می‌گیرد. نمودار پیشرفت تحصیلی، تعادل مطالعاتی و هم چنین مشاهده تراز و درصد خام برای هر یک از دروس در سایت کانون امکان پذیر است. کارنامه‌های قلم چی به این علت که جامعه آماری بالایی دارند از ترازهای قابل اعتمادتری برخوردار هستند. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد تا با بررسی کارنامه و پاسخنامه تشریحی متوجه اشتباهات و نقاط ضعف و قوت خود شوید.

نکات مثبت

  • آزمون‌های قلم چی هر دو هفته یکبار برگزار می‌شوند و این به تمرین مستمر و دور نشدن از شرایط آزمون کمک می‌کند
  • برنامه ریزی کنکور بلند مدت منسجم و منظم خوبی دارد که یکسال دانش آموز را از برنامه‌های بلند مدت دیگر بی نیاز می‌کند همچنین این برنامه منطبق بر برنامه مدارس تهیه شده است.
  • جامعه آماری بالای آزمون‌های قلم چی باعث شده هر ساله تعداد زیادی دانش آموز به سمت آزمون‌هایش کشیده شوند چراکه امکان ارزیابی بهتر و دقیق تر نسبت به باقی دانش آموزان را ایجاد می‌کند.
  • فاصله دو هفته‌ای آزمون‌ها باعث می‌شود از جو رقابتی کنکور و درس خواندن خارج نشوید.

نکات منفی

  • تحمیل هزینه‌های اضافی به دانش آموزان برای خرید مواردی همچون کتاب و دی وی دی‌هایی که از کیفیت لازم برخوردار نیستند.
  • هزینه آزمون‌های کانون نسبت به سایر موسسات رقم بالاتری است که باعث نارضایتی خیلی از داوطلبان می‌شود.

آزمون‌ آزمایشی گزینه دو

آزمون‌های گزینه دو هم چند سالی است شمار زیادی از کنکوری‌ها را به سمت خود جذب کرده در ادامه به بررسی این آزمون آزمایشی پرطرفدار می‌پردازیم.

  • سطح سوالات

گزینه دو از همان ابتدای برگزاری آزمون‌های آزمایشی خود با شعار تطابق سوالات آزمون‌ها با سوالات کنکورهای سراسری وارد میدان مبارزه با سایر موسسات شد. انصافا از حق نگذشته سوالات این آزمون‌ها دارای شباهت‌های زیادی با سوالات کنکور هستند. این شباهت هر ساله با جدید شدن سوالات کنکور ادامه دارد و در تمامی دروس عمومی و اختصاصی سعی بر این بوده که سوالات آزمون هم سو با کنکور طرح شود. تطابق زیاد سوالات گزینه دو با سوالات کنکورهای سراسری اخیر در سایت این موسسه موجود است. در کل سوالات با کیفیت و استانداردی در آزمون‌های گزینه دو طرح می‌شود.

  • جامعه آماری

جامعه آماری گزینه دو با توجه به ویژگی‌های ممتاز این موسسه هر ساله رو به افزایش است اما به طور کلی این جامعه آماری در مقابل قلم چی کم تر بوده است ولی قابل قبول است.

گزینه دو برای رفع این مشکل ویژگی مقایسه شدن درصدهای خام هر داوطلب در جامعه آماری کنکور سال گذشته به آزمون‌های خود اضافه کرده است. به عنوان مثال داوطلبی که در آزمون‌های آزمایشی گزینه دو برای کنکور 1401شرکت می‌کند در هر آزمون درصدهای او در جامعه آماری کنکور سال 1400مورد مقایسه قرار می‌گیرد و رتبه و رشته دانشگاه‌هایی که سایر افراد سال قبل با درصدهای او کسب کرده‌اند را مشاهده خواهد کرد.

  • برنامه آزمون‌ها

برنامه آزمون‌های گزینه دو نیز مانند برنامه سایر آزمون‌های آزمایشی به شکلی تنظیم شده است که کل دروس در طول مدت یک سال مطالعه و مرور می‌شود. به نوعی می‌توان گفت وجود چنین برنامه ای برای برگزاری یک آزمون آزمایشی از واجبات است و جزو پوئن های مثبت یک گروه آموزشی محسوب می‌شود. طبق برنامه آزمون‌های گزینه دو هر داوطلب می‌تواند دروس را 4 تا 6 بار مطالعه کند. به طور کلی برنامه گزینه دو برای دروس پایه آن طور که باید نسبت به دروس دوازدهم اهمیت داده نشده، دلیلش هم این است که هر ساله در تابستان درس‌های پایه را با آزمون‌های خود پیش می‌برد به همین جهت در طول سال بیشتر تمرکز خودشان را بر روی دروس دوازدهم گذاشته‌اند. فاصله زمانی بین آزمون هر دو یا سه هفته یکبار است.

  • کارنامه

بعد از برگزاری آزمون‌ها در همان روز مجموعه ای از کارنامه‌های مختلف در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گیرد که کاربری مختلف این کارنامه‌ها به شما در ارزیابی هرچه بهتر روند پیشرفت مطالعاتی کمک می‌کند. هشت کارنامه ای که توسط موسسه گزینه دو در اختیار کنکوری‌ها قرار می‌گیرد به شرح زیر است:

  1. کارنامه اصلی: در این کارنامه اوضاع درصدهای خام خود را درس‌های مختلف مشاهده می‌کنید و می‌توانید تراز و درصدهای خام را نسبت به میانگین کل و هم چنین داوطلبان برتر مقایسه کنید.
  2. کارنامه زیر درس: در این کارنامه نسبت به سطح علمی خود در بخش‌های مختلف یک فصل از یک درس اطلاعات کامل به دست می‌آورید و به عنوان مثال متوجه می‌شوید تست های ترجمه در درس عربی را بهتر از تست های قواعد در درس عربی پاسخ داده‌اید.
  3. کارنامه تخمین رتبه در آزمون سراسری: به بیان ساده در این کارنامه به شما گفته می‌شود که شما با این درصدها در کنکور سال قبل چه نتیجه ای کسب می‌کردید.
  4. کارنامه تعیین سطح تحصیلی
  5. کارنامه تحلیل آزمون
  6. کارنامه روند تحصیلی
  7. کارنامه مشاوره‌ای آموزشی
  8. کارنامه رشته‌های قبولی

موسسه گزینه دو از نظر بررسی سطح علمی شما در زمینه‌های مختلف و ارائه کارنامه‌ای بی‌نظیر که می‌تواند بسیار کاربردی باشد، دقیق و حساب شده کار کرده و این اجازه را به شما می‌دهد که وضعیت تحصیلی خود را در طول سال به دقت زیر نظر داشته باشید.

نکات مثبت

  • سوالات هم سو با کنکور سراسری و دارای ایده‌های نو و خلاقانه (در راستای سیاست‌های اخیر کنکور سراسری) از ویژگی‌های ممتاز گزینه دو است که باعث شده سوالات آزمون‌های این موسسه بیش‌ترین شباهت و تطابق با سوالات کنکور را داشته باشد.
  • ارائه کارنامه‌های مختلف مشاوره ای و تحلیلی در بخش‌های مختلف که باعث می‌شود شما دید روشنی در همه زمینه‌های درسی نسبت به خود داشته باشید و با گرفتن بهترین تصمیم‌ها در جهت کسب موفقیت‌های بیشتر حرکت کنید.
  • تحمیل نکردن هزینه‌های اضافی برای خدمات بی مورد در سال کنکور از مزیت‌های دیگر این آزمون به شمار می‌رود.

آزمون‌ آزمایشی سنجش

  • سطح سوالات

شاید شما هم فکر کنید که سوالات آزمون آزمایشی سنجش به وسیله طراحان کنکور سراسری طرح می‌شود و با بررسی آن‌ها می‌توان با سبک سوالات کنکور هر سال آشنا شد، اما در اشتباهید! اصلا چنین چیزی وجود ندارد! سیستم آزمون‌ آزمایشی سنجش تحت نظر تعاونی سازمان سنجش هست؛ بنابراین این صحبت که با بررسی آزمون‌های سنجش به راحتی از پس کنکور برمی‌آیید را فراموش کنید. به طور کلی سطح سوالات سنجش نرمال است. نه می‌توان از آن‌ها به عنوان سوالات سخت (با ایده‌های جدید) یاد کرد و نه سوالاتی که فاقد ارزش هستند (سطح سوالات به گونه ای نیست که به خاطر آن ریسک کنید و در طول سال شرکت کنید)

  • جامعه آماری

آزمون‌ آزمایشی سنجش در 11 مرحله برگزار می‌شود (7 مرحله در طول سال و 4 مرحله آزمون جامع در انتهای سال)

جامعه آماری آزمون‌های مرحله ای در طول سال به علت اینکه اکثر داوطلبان با آزمون‌های دیگر پیش می‌روند چندان جالب نیست، ولی آزمون‌های جامع سنجش با حداکثریت شرکت کننده هر ساله برگزار می‌شود. اکثر داوطلبان حتی آن‌هایی که در طول سال در آزمون‌های سایر موسسات شرکت می‌کردند نیز آزمون‌های جامع سنجش را به خاطر جامعه آماری عالی آن از دست نمی‌دهند (شرکت در این آزمون‌ها به همه توصیه می‌شود) این آزمون‌های جامع به علت شرکت کننده زیاد آن رتبه ای که هر داوطلب کسب می‌کند به احتمال زیاد نهایت با 500 نفر اختلاف در کنکور سراسری تکرار می‌شود.

  • برنامه آزمون‌ها

این آزمون‌ها هر ماه یکبار می باشد.  شرکت در آزمون‌های مرحله ای سنجش برای داوطلبانی که فارغ التحصیل هستند و قدرت برنامه ریزی شخصی آن‌ها بالا است بد نیست.

  • کارنامه

شاید تنها موسسه ای که در روز برگزاری آزمون کارنامه ای را برای داوطلبان صادر نمی‌کند همین آزمون‌های سنجش باشد. این موسسه از نظر خدمات بعد از آزمون بسیار ضعیف ظاهر شده است.

  • نکات مثبت
  • تنها نکته مثبتی که برای آزمون‌ آزمایشی سنجش می‌توان به آن اشاره کرد جامعه آماری بسیار بالای آن بوده که تقریبا هم سطح کنکور سراسری است. البته این جامعه آماری بالا فقط در آزمون‌های جامع این موسسه مشاهده می‌شود. (4 آزمون جامع پایانی سنجش)
  • هزینه این آزمون‌ها مقرون به صرفه‌ترین هزینه ممکن در بازار کنکور در مقایسه با سایر  برگزار کنندگان آزمون‌ آزمایشی است.
  • نکات منفی
  • نداشتن برنامه ریزی اصولی و کاربردی و هماهنگ با برنامه مدارس
  • عدم ارائه خدمات پس از آزمون آزمایشی برای ارزشیابی هر چه بهتر داوطلبان برای ادامه مسیر مطالعاتی خود

آزمون آزمایشی گاج

آزمون‌های نوپای گاج هم این روزا غوغای تبلیغاتی برپا کرده است.

  • سطح سوالات

برخلاف تصور خیلی‌ها که فکر می‌کنند به علت نوپا بودن این آزمون‌ آزمایشی کیفیت چندانی ندارد، باید عرض کنم خدمت شما که آزمون‌ آزمایشی گاج جزو موسسه‌هایی است که بهترین سوالات ممکن را در آزمون‌های خود طرح می‌کند. کیفیت سوالات گاج به قدری خوب و ایده آل و هم سطح کنکور است که از این نظر به برترین‌هاست.

احتمالا شما هم حداقل یک کتاب گاج در قفسه کتاب‌هایتان دارید. سطح سوالات در این موسسه چه در کتاب‌های آموزشی و چه در آزمون‌های آزمایشی کیفیت بالایی دارد؛ بنابراین مطمئن باشید در صورتی که در آزمون‌های گاج قصد شرکت دارید از نظر کیفیت و هم سطح بودن سوالات این آزمون‌ها با کنکور خیالتان راحت باشد.

  • جامعه آماری

موسسه گاج به دلیل نوپا بودن در زمینه برگزاری آزمون‌ آزمایشی جامعه آماری خوبی ندارد و شاید جزو پایین‌ترین موسسات از نظر داشتن مخاطب برای آزمون‌های خود باشد. همین موضوع باعث می‌شود کسانی که تمایل دارند در یک جامعه آماری خوب مورد سنجش قرار بگیرند تمایل کمتری برای شرکت در آزمون‌های گاج نشان دهند.

  • برنامه آزمون‌ها

آزمون‌ آزمایشی گاج هم مانند قلم چی در فواصل دو هفته ای و در روز جمعه برگزار می‌شود. برنامه ریزی آزمون‌ها هم چندان چنگی به دل نمی‌زند. از نظر میزان دوره مباحث مختلف و داشتن انعطاف پذیری برای داوطلبانی که به دلایل مختلف از بودجه بندی یکی دو آزمون عقب میافتن دچار مشکل است و آن طور که انتظار می‌رفت گاج استراتژی مناسبی برای برنامه آزمون‌های خود تعیین نکرده است.

  • کارنامه

از نظر ارزیابی بعد از آزمون روند خوبی دارد و مقدمات لازم برای ارزیابی اصولی شما را با ارائه کارنامه‌های مختلف فراهم کرده است. بدون شک یکی از مهم‌ترین بخش‌های برگزاری یک آزمون آزمایشی تحلیلی است که بعد از آزمون باید از وضعیت درسی خود داشته باشید. کلیت کارنامه‌های گاج به این شکل است:

کارنامه شخصی

این کارنامه مخصوص شماست و اطلاعات زیر را به شما می‌دهد:

نمره خام دروس، نمره میانگین کل داوطلبان، نمره میانگین نفرات برتر، نمره تراز هر درس،‌ در مدرسه و شهر و سهمیه و استان و کشور، تعداد شرکت کنندگان در شهر، نمودار وضعیت داوطلب نسبت به وضعیت مطلوب در هر درس، رتبه داوطلب بدون نمره منفی، نمره و رتبه در زیر گروه‌ها

کارنامه جمع بندی

این کارنامه هر نیم سال یکبار در اختیار شما قرار می‌گیرد و حاوی این اطلاعات است: نمودار پیشرفت در هر درس، میانگین نمره تراز هر درس، نمایش فاصله داوطلب برای رسیدن به رشته دلخواه، نمودار پیشرفت کلی دروس اختصاصی داوطلب، نمایش اشکالات در مباحث، نمایش تاخیر و غیبت‌ها

نکات مثبت

  • طرح سوالات جدید با ایده‌های نو و صد البته هم سطح با کنکور
  • هزینه مناسب این آزمون‌ آزمایشی به شکلی است که از نظر اقتصادی برای خیلی از خانواده‌ها مقرون به صرفه خواهد بود.

نکات منفی

  • نداشتن یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده برای برگزاری آزمون‌ آزمایشی نسبت به باقی موسسات از نکاتی است که طرفداران این آزمون را کم کرده
  • نداشتن جامعه آماری خوب. به نوعی از ضعیف‌ترین موسسات از نظر داشتن جامعه آماری است چرا که سنجیده شدن در یک جامعه آماری بزرگ روحیه رقابتی را در داوطلبان بیدار می‌کند.

چند نکته مهم:

  1. برای شرکت در تمام آزمون های آزمایشی لطفا و حتما از طریق نمایندگی های موسسات در شهرتان و یا سایت های خودموسسات ثبت نام کنید؛ تا خدایی نکرده دچار مشکل نشوید .
  2. فقط آزمون های سنجش چون از طریق شرکت تعاونی سازمان سنجش برگزار میشود ممکن است در شهرتان نمایندگی نداسته باشد پس مراقب افراد سودجو باشید، برای ثبت نام ازمون های سنجش در سایت http://www.sanjeshserv.ir/ بروید.
  3. آزمون های آزمایشی دیگر موسسات تازه تاسیس و حتی موسسات قدیمی مثل علوی، فکور و … به دلیل تالیفی بودن و تعداد کم داوطلبان گزینه مناسبی نیست.

اما نظر مشاوران انسانی گروپ برای بهترین آزمون آزمایشی:
قطعا اولین شخص برای انتخاب آزمون خود شما هستید و خانواده محترمتان. اما ما بر اساس تجربه شما را راهنمایی میکنیم.

به نظر مشاور ما آزمون گزینه 2می تواند بهترین انتخاب برای آزمون باشد. و 4مرحله آخر آزمون های جامع سنجش.

موفق باشید….