تحلیل کنکور انسانی ویژه نظام جدید

تحلیل کنکور سال های گذشته به داوطلبان در شناخت بهتر کنکور بسیار کمک می کند. داوطلبان کنکوری در کنار مطالعه مداوم دروس باید دروس عمومی و تخصصی را بشناسند و بدانند هر درس را چگونه مطالعه کنند تا نتیجه بهتری بگیرند.

  • ادبيات عمومي (ضريب 4)

ادبيات عمومي در بين دروس عمومي کنکور با ضريب 4 بيش‌ترين ضريب را دارد.

  • ميانگين درصد كل داوطلبان: 4/12
  • ميانگين درصد رتبه‌هاي زير 200 كشور: 70

به‌طور معمول چيدمان و ترتیب سؤال‌هاي ادبیات عمومی به اين شكل است:

  • 3 تست لغت
  • 2 تست املا
  • 3 تست تاريخ ادبيات
  • 4 تست آرايه
  • 3-4 تست دستور
  • و8-9 تست قرابت معنايي

نکته مهم:

در بخش تاريخ ادبيات، قسمت اعلام اهميت زيادي دارد.
براي حل سوالات آرايه كه معمولاً تركيبي هستند، بهتر است، حل تست را از آرايه‌اي شروع شود كه بر آن تسلط بيش‌تري داريد. برخي از آرايه‌ها از اهميت بيش‌تري برخوردارند به نحوي كه ممكن است به‌صورت مستقيم هم مورد سؤال قرار گيرند، مانند ايهام، متناقض‌نما، اسلوب معادله، حسن‌تعليل و جناس تام

سؤالات زبان‌فارسي(دستور) براي اكثر دانش‌آموزان وقت‌گير است بنابراین بهتر است سؤالات وقت‌گير آن مثل سؤالات شمارشي را در انتهای سؤالات ادبیات عمومی یا در زمان نقصانی پاسخ دهید.

براي پاسخ‌گویی به تست‌های قرابت معنایی، ابيات هم مفهوم را دسته‌بندي كنيد، شايان ذكر است مفاهيم مورد سؤال در كنكور معمولاً مفاهيم تكراري هستند كه در سال‌هاي قبل هم از آن‌ها سؤال طرح شده است. پس حل تست‌هاي كنكورهاي گذشته برای تسلط بر اين مبحث بسيار مؤثر است.

  • عربي عمومي (ضريب 2)
  • ميانگين درصد كل داوطلبان: 4/9
  • ميانگين درصد رتبه‌هاي زير 200 كشور: 5/81

به‌طور معمول  9 سؤال اول عربي از مبحث ترجمه و تعريب است، كه مي‌توان گفت: ساده‌ترين سؤالات اين درس هستند و با تسلط بر تكنيك‌ها و قواعد ترجمه به عنوان مثال: (توجه به زمان فعل، معرفه و نكره بودن، ضماير، تركيبات وصفي و اضافي) به‌راحتي مي‌توان به 36 درصد سؤالات عربي پاسخ داد. با حل سؤال‌هاي ترجمه‌ي کنکورهای سال‌هاي گذشته مي‌توان بر اين تكنيك‌ها مسلط شد.

بخش دوم سؤالات عربي، سؤالات درك مطلب هستند كه 4 سؤال اول به‌طور مستقيم از مفهوم متن (كاملاً مفهومي) پرسيده مي‌شود و 4 سؤال بعدي، سؤالات تشکیل و تحليل صرفي است، كه براي اكثر داوطلبان پاسخ دادن به سؤالات تحليل صرفي آسان‌تر است‌.

در بخش سوم قواعد، قواعد پرتكرار در كنكور از مباحث منصوبات، معتلات، اسالیب جمله و بلاغت و اعراب فعل مضارع هستند كه معمولاً حداقل در نيمي از سؤالات قواعد، ساختار و قالب سؤالات مشابه سال‌هاي قبل است.

  • دین و زندگی(ضريب 3)
  • ميانگين درصد كل داوطلبان: 7/12
  • ميانگين درصد رتبه‌هاي زير 200 كشور: 71

معارف (دینی) سال دهم  معمولاً 9 سؤال از 25 سؤال را به خود اختصاص مي‌دهد كه بيش‌تر سؤالات از پيام آيات و روايات است. معارف (دینی ) سال یازدهم  هم معمولاً 9 سوال دارد كه سهم نيمه‌ي اول كتاب در سؤالات بيش‌تر است. در معارف(دینی) سال دوازدهم نيز كه 7 سؤال را در بر مي‌گيرد، مفاهيمي مثل انوع توحيد، سنت‌هاي الهي، بازگشت و … معمولاً به‌صورت ثابت سؤال دارند.

در كنكور سال‌هاي گذشته رويكرد طراحان سؤال به‌گونه‌اي بوده كه متن آيات هم اهميت پيدا كرده و براي حل برخي سؤالات بايد آيات را حفظ کرده باشید. بنابراين توصيه مي‌شود در كنار رمز‌گذاري روي كليدواژه‌هاي مهم در آيات، آيات و روايات پرتكرار كنكورهاي گذشته هم حفظ شوند.

  • زبان‌انگليسي (ضريب 2)
  • ميانگين درصد كل داوطلبان: 2/7
  • ميانگين درصد رتبه‌هاي زير 200 كشور: 7/54

ميانگين درس زبان معمولاً در بين داوطلبان گروه انساني، پائين‌ترين درصد دروس عمومي است و كسب درصد خوب در اين درس، مي‌تواند به داوطلب كمك بسياري كند تا از ساير رقباي هم‌سطح خود پيشي بگيرد.

4 سؤال اول اين درس را سؤالات گرامر تشكيل مي‌دهد كه معمولاً  3 سؤال آن از كتاب سال دوازدهم و  1 سؤال آن از سال یازدهم است.

8 سؤال بعدي را سؤالات لغت تشكيل مي‌دهد.

بخش سوم سؤالات كلوز تست 5 ( Close test )  سؤال  را شامل مي‌شود. براي حل اين سوالات، توانايي در مبحث گرامر و لغت مطلوب لازم است. بخش آخر سؤالات زبان دو متن ريدينگ Reading است، كه هر متن 4 سؤال دارد و معمولاً براي داوطلبان وقت‌گير است. توصيه مي‌شود قبل از خواندن متن ابتدا نگاهي گذرا به سؤالات داشته باشيم و سپس به مطالعه‌ي متن پرداخته و به سوالات پاسخ دهيم.

سوالات گرامر معمولاً از شكل يكساني پيروي مي‌كنند و با مرور قواعد و حل كنكورهاي سال‌هاي قبل به‌راحتي مي‌توان آن‌ها را پاسخ داد.

از پرتكرار‌ترين سؤالات گرامر مي‌توان به ترتيب افعال قبل از اسم، جملات پيرو قيدي، معلوم و مجهول، ربط‌دهنده‌ها و افعال وجهي اشاره كرد.

براي حل  8 سؤال لغت باید بر متن كتاب درسي تسلط داشته باشید. ريدينگ‌هاي كتاب سال دوازدهم و تا حدودي سال یازدهم از اهميت بسيار بالايي برخوردارند و اكثر لغات مورد سؤال در كنكور يا حداقل مترادف يا متضاد آن‌ها در متن ريدينگ‌هاي كتاب‌هاي درسي موجود است.

 

تحلیل کنکور انسانی نظام جدید  (دروس تخصصی)

رياضي:

ميانگين درصد كل داوطلبان: 2/4

ميانگين درصد رتبه‌هاي زير 200 كشور: 6/66

20سؤال از 180 سؤال دفترچه‌ي اختصاصي را به خود اختصاص داده است  

 

با توجه به پايين بودن ميانگين درصد كشوري و هم‌چنين كنار گذاشتن اين درس توسط بسياري از داوطلبان كنكور، پاسخ‌گويي به اين سؤالات و كسب درصد حداقلي مي‌تواند به عنوان سكوي پرتاب شما در رشته‌ي انساني تلقي گردد.

ریاضی 1 معمولا 5تست را تشكيل مي‌دهد، مباحث:

مجموعه‌ها،

توان‌رساني و

معادلات خط از بخش‌هاي مهم و پرسؤال كتاب هستند.

 

اما بخش دوم سؤالات يعني پرسش‌هاي درس آمار و مدل‌سازی كه 2 یا 3 سوال از آن طرح می شود به دلیل ساده بودن مورد توجه بسياري از دانش‌آموزان قرار گرفته است. در اين كتاب :

جدول فراواني،

محاسبه‌ي ميانگين و

واريانس و … از مطالبي است كه هر ساله مورد پرسش قرار مي‌گيرد.

در سوالات درس ریاضی اصل در پاسخ‌گويي، تست‌زني و تمرين مستمر است

اگر تا به حال در اين درس مطالعه نداشتيد، توصيه مي‌شود با توجه به اهميت مباحث (تعداد سؤال در کنکور سراسری)و توانايي فردي خود، تعدادی از مباحث را انتخاب كنید و صرفاً روي همان‌ها تمركز كنيد

2- اقتصاد

ميانگين درصد كل داوطلبان: 5/15

ميانگين درصد رتبه‌هاي زير 200 كشور: 5 /87

اقتصاد و روان‌شناسي به دليل حجم كم و تک کتاب بودن جزو دروس طلايي در كنكور رشته‌ي انساني است

از 15 سوال مطرح شده در این درس معمولا 7 يا 8 سؤال به صورت مسئله مي‌آيد و بقيه‌ي سؤالات عيناً از متن كتاب درسي مطرح مي‌شود و در واقع مفهومي و حفظي هستند.

مسائل مربوط به :

توليد ناخالص (خالص) ملي (داخلي)

ماليات،

دهك‌هاي درآمدي،

بودجه و

منحني عرضه و تقاضا از جمله مباحث تست‌خيز در اين درس مي‌باشند .

3- ادبیات اختصاصی

ميانگين درصد كل داوطلبان: 8

ميانگين درصد رتبه‌هاي زير 200 كشور: 6 /84

ادبيات اختصاصي در كنار عربي اختصاصي، مهم‌ترين دروس رشته‌ي انساني از لحاظ ضريب در زيرگروه هستند. اهميت بالاي اين درس به گونه‌اي است كه با پاسخ‌گويي به حداقل 10 تا 15 تست و كسب 40 تا 50 درصد مي‌توان كسب يك رتبه‌ي خوب را تضمين كرد.

عربي اختصاصی:

ميانگين درصد كل داوطلبان: 8/8

ميانگين درصد رتبه‌هاي زير 200 كشور: 2/82

از : 20 سوال اين درس

8 سؤال مربوط به ترجمه و تعريب و مفهوم،

4 سؤال مربوط به تجزيه و تشكيل

8 سؤال در ارتباط با قواعد است

مباحث اين درس با عربي عمومی در بیش‌تر موارد هم‌پوشاني دارد

تاريخ و جغرافيا:

ميانگين درصد كل داوطلبان: 5/7

ميانگين درصد رتبه‌هاي زير 200 كشور: 57

دروس تاریخ و جغرافیا شامل شش کتاب است که حجم زیادی نسبت به سایر دروس اختصاصی دارند. به نحوي كه بسياري از داوطلبان و حتي برخي از رتبه‌هاي برتر کنکور اين درس را كنار مي‌گذارند.

اما همين دلايل مي‌تواند به عنوان يك نيروي محرك براي دانش‌آموزان در جهت پيشي گرفتن از ساير رقبا باشد.

جامعه‌شناسي :

ميانگين درصد كل داوطلبان: 7/8

ميانگين درصد رتبه‌هاي زير 200 كشور: 8/74

این درس 20 سوال  مطرح می شود که به طور معمول 6 تست از جامعه شناسی سال دهم ،5 تست از جامعه شناسی سال یازدهم و 9 تست از دوازدهم مطرح میشود . از سؤالات اين درس در كنكورهاي سراسری سال‌های اخير به‌گونه‌اي تركيبي شده‌اند، كه پاسخ‌گويي به آن‌ها نيازمند تسلط بر همه‌ی بخش‌های هر سه کتاب است .

فلسفه و منطق :

ميانگين درصد كل داوطلبان: 2/4

ميانگين درصد رتبه‌هاي زير 200 كشور: 5/53

از این درس 25 سوال در کنکور مطرح می شود که معمولا 9 تا 10 سوال از منطق ،5یا 6 سوال از فلسفه سال یازدهم،و 10 سوال از فلسفه دوازدهم است .

ميانگين درصد پايين داوطلبان و حتي برخی رتبه‌هاي برتر كنكور نشان‌‌دهنده‌ي دشواري و مفهومي بودن سؤالات این درس است. به‌گونه‌اي كه حتي يك درصد حداقلي مي‌تواند در كسب رتبه و قبولي در رشته‌ي دلخواه بسيار مؤثر باشد. بنابراين پيشنهاد می‌شود كه به هيچ وجه اين درس را كنار نگذاريد و حداقل برخي مباحث پرتكرار در کنکور سراسری را مطالعه كنيد.

روان‌شناسي :

ميانگين درصد كل داوطلبان: 28

ميانگين درصد رتبه‌هاي زير 200 كشور: 5 /84

از این درس 20سؤال در کنکور سراسری مطرح می‌شود. اما مي‌توان گفت كه فصل دوم اين كتاب به نسبت تعداد سؤالات از اهميت بالاتري برخوردار است.

******************************************************************************************

شما دانش آموزان جهت آشنایی با منابع کمک آموزشی(تست) می توانید فایل معرفی بهترین کتاب ها را از دانلود کنید.